نظرانداز کرکے مرکزی مواد پر جائیں

سگريٽ ڇڪڻ ۽ تعليم


 ظھور احمد سولنگي
ڪجھ ڏينھن پھريان ڳوٺ ۾ ھڪ ٻارڙن جي پروگرام ۾ شرڪت جو موقعو مليو، پروگرام عيد ميلا النبي صلي الله عليه و آله وسلم جي حوالي سان ھئو، ان پروگرام ۾ ٻارڙن تمام سٺيون تقريرون ڪيون، سوالن جوابن جي پروگرام ۾ حصو ورتو ۽ ڪجھھ ٻارڙن نعتون پڙھيون، نعتون پڙھندڙ ٻارڙن مان ھڪ کي نه پيو سڃاڻان،مون ان جي باري ۾پتو ڪيو ته خبر پئي ته فلاڻي شخص جو پٽ آھي،
جڏھن ته حقيقت ۾ غربت سان ان ٻار جو ڪو تعلق ئي ناھي، ڳوٺن ۾ شھرن جي مقابلي ۾ تمام گھٽ غربت ھوندي آھي.
خبر پئي ته ٻار جو والد سگريٽ جام پيئندو آھي ۽ ھن جي سگريٽ جو خرچ ڪافي آھي، ڏينھن ۾ پاڪيٽ کان مٿي پيئندو آھي، جيڪڏھن ھو سگريٽ پيئڻ ڇڏي ڏئي ته ھڪ سائيڪل ته ڇا ٻه سائيڪلون اچي سگھن ٿيون.

مون ان جي ڪلاس جي باري ۾ پڇيوته ٻڌايو ويو ته ٻار پنج درجا پاس ڪري گھر ۾ ويٺو آھي، پڙھي ڪونه پيو. مون سبب پڇيوته خبرپئي ته ٻارڙي کي ته پڙھڻ اڻ ئي جو ڏاڍو شوق آھي پر ھن جو والد کيس نه پيو پڙھائي. چئي پيو ته غريب آھيان، سائيڪل ڪٿان وٺي ڏيانس جو اٺ ڪلوميٽر پري پڙھڻ وڃي.
ظاھر آھي ته اھا ڳالھھ ٻڌڻ وارو پھريان پريشان ٿي ويندو ۽ ان جي غريبي جو احساس ٿيندو ته ايتري غربت جو سائيڪل نه ٿو وٺي سگھي پر اھو تصوير جو ھڪ رخ آھي.
جڏھن ته حقيقت ۾ غربت سان ان ٻار جو ڪو تعلق ئي ناھي، ڳوٺن ۾ شھرن جي مقابلي ۾ تمام گھٽ غربت ھوندي آھي.
خبر پئي ته ٻار جو والد سگريٽ جام پيئندو آھي ۽ ھن جي سگريٽ جو خرچ ڪافي آھي، ڏينھن ۾ پاڪيٽ کان مٿي پيئندو آھي، جيڪڏھن ھو سگريٽ پيئڻ ڇڏي ڏئي ته ھڪ سائيڪل ته ڇا ٻه سائيڪلون اچي سگھن ٿيون.
ڪاش اسان جا اھڙا ڳوٺاڻا پنھنجي ٻارڙن جي مستقبل سان کيڏڻ ڇڏي ڏيئن.

تبصرے

اس بلاگ سے مقبول پوسٹس

آزاد نظم

ظھور احمد سولنگي آمد بھار ۽ چمن ۾ اداسي ڪوئل جي ڪو ڪو خاموش نه شادابي نه شگفتي بھار معني نويد سحر ڪاري رات کان پوءِ مرجھايل چھرن تي مرڪ موٽائڻ لئه پر ھي ڇا چوڏس خاموشي آشيانا اجڙيل ۽ ويران ڪنول جي لالي غائب لڳي ٿو چيٽ ڪوئل جو جنازو آندو آھي ھاءِ ويچاري معصوم روشن راھن تي تاريڪي جي ور چڙھي وئي نوٽ ھي آزاد نظم مون 12 مارچ 1998 ع تي لکيو ھئو

جھڙي ڪرڻي تھڙي ڀرڻي

ليکڪ ظھور احمد سولنگي پيارا ٻارو! ڪنھن وقت جي ڳالھه آھي ته ھڪ سوداگر پنھنجو سامان وڪرو ڪرڻ لاءِ ڏورانھين ڏيھھ ڏانھن وڃي رھيو ھو. ھن جي ٻيڙو ھر قسم جي سامان جھڙوڪ روغن، ماکي، گرم مصالحا، پستا، بادام ۽ قيمي ڪپڙن وغيره سان ڀريل ھو. وڏي ڳالھھ ته سوداگر وٽ ناياب قسمن جي ھيرن جي ھڪ ھڙ ھئي، جيڪا ھن کي پيٽ سان ٻڌل ھئي، جيئن ڪو ڏسي ڦري نه وڃي، ٻيڙو ھلندو رھيو، پر ھنن جي منزل ڪيترائي ميل ڏور ھئي. ھو جڏھن ٿڪبا ھئا ته، ڪنھن ٻيٽ تي لنگر ھڻندا ھئا ۽ پوءِ اڳتي وڌندا ھئا. خدا جي قدرت ڏسو، ھڪ ڏينھن طوفان آيو ۽ ٻيڙو ھاڻ طوفان جي رحم و ڪرم تي ھو، اچتو ٻيڙو سمونڊ ۾ ھڪ ٽڪر سان ٽڪرايو. ٻيڙو ٽڪر ٽڪر ٿي ويو، ھر ڪوئي جان بچائڻ ۾ مصروف ٿي ويو. سوداگر کي به ھڪ تختو ھٿ اچي ويو، سوداگر کي ھاڻي خدا ياد اچي ويو ۽ خدا کي ٻاڏائڻ لڳو. آخر ڪار ڪجھ ڏينھن کان پوءِ ڪناري سان لڳو. سوداگر خدا جو شڪر ادا ڪيو، جنھن سندس جان بچائي ھئي. ھاڻي سوداگر ھڪ طرف ھلڻ لڳو، سندس ھيرن جي ھڙ ساڻ ھئي. ھو ھڪ ڳوٺ وٽ اچي پھتو، جتان جو باشندا قبائلي ھئا. ھن ھيرو ھڙ مان ڪڍي ھڪ شخص کي ڏيندي کاڌو گھريائين، اھو شخص اھڙو ھيرو ڏسي وائڙو ٿي ويو ۽ ھ

ڪڪڙ ٻانگ ڇو ڏيندو آھي؟

سنڌيڪار: ظھور سولنگي، اسلام آباد صبح سويري اسان سڀ ڪڪڙوڪون جي آواز ٻڌندا آيا آھيون ۽  اھا ھڪ گھڙي جيان وقت تي ھوندي آھي جنھن کان پوءِ اوڀر کان نئين ڏينھن جو سج اڀرندو آھي. جاپاني تحقيق ڪندڙن جو چوڻ آھي ته ڪڪڙ صبح سوير ان لاءِ ٻانگ ڏيندو آھي ته ان جي اندر جبلتي حياتياتي حس ان کي ٻڌائيندي آھي ته صبح جو وقت ٿي ويو آھي. سوال اھو آھي ته آخر ڪڪڙ جي ڪھڙي مجبوري آھي جو اھي ٻانگ ضروري ڏئي. ڪڪڙ جو اھو عمل قدرتي طور تي ننڊ مان جاڳائڻ واري گھڙي جيان ٿي سگھي ٿو؟ ڇا اھو سج جي روشني يا ماحول مان انداز لڳائيندو آھي. ناگويا يونيورسٽي سان تعلق رکندڙ، تڪاشي يوشي مورا چئي ٿو ته ڪيترن ئي ملڪن ۾ جيستائين ڪڪڙ جي ڪڪڙون نه ٻڌڻ ۾ اچي ته ماڻھو مڃڻ لاءِ تيار ناھن ھوندا ته ته صبح ٿي ويئي آھي. رسالي "ڪرنٽ بائولوچي" ۾ ھڪ مضمون ۾ يوشي مورا چئي ٿو ته اھو واضح ناھي ته ڪڪڙ جي آواز ڪنھن حياتياتي گھڙي سان جڙيل آھي يا ڪنھن ٻاھرئين عمل جو نتيجو آھي. يشي مورا ان ڳالھھ جي طرف توجه ڏياريو آھي ته ھڪ ڪڪڙ نه صرف صبح جو پر ڏينھن جو به ٻانگ ڏيندو آھي جنھن مان ظاھر ٿيو ته ٻاھريان به ڪي عنصر آھن جيئن ڪنھن